Herfstrit 2017

In het verleden vormde 1 oktober een duidelijke scheiding tussen het weg- en veldseizoen. Tegenwoordig is dat niet zo duidelijk meer. De racefiets wordt niet op 1 oktober aan de haak gehangen en de mountainbike of crosser wordt vaak al in september (of eerder) gebruikt voor de, al dan niet georganiseerde, veldritten. Een paar jaar geleden werd daarom de naam van de ‘Sluitingstocht’ gewijzigd naar ‘Herfstrit’.

Op deze uitgesproken prachtige dag verzamelden zich op 15 oktober zo’n 50 leden op de parkeerplaats bij BWO. Het beloofde zelfs warm te gaan worden: Uitstekend geregeld door de ActiviteitenCommissie! Veel bekenden, mooi om die ‘oude’ contacten weer op de fiets te zien. Ook nieuwe gezichten, logisch als je al weer een tijdje met de overdag-fiets-groepen meerijdt. (Sommigen noemen dit senioren, anderen weer toppers en bikkels!).

Namens het bestuur en ActiviteitenCommissie wenste Benno Schiphorst allen een plezierige tocht. Er werden een 4 tal groepen gevormd, vanuit elke snelheidscategorie: 1/2a, 2b en 3a/b begeleid door voorrijders met GPS. Vertrek van de ‘snelste’ 1/2a groep om 9:00 uur. Kort erna volgden de twee 2b groepen en de 3a/b groep. Zo kon elke groep in eigen tempo fietsen.

De route voerde langs bekende en onbekende wegen. Met ca. 36 jaar fietservaring in Twente bleken onbekende wegen toch nog weer mogelijk! Dat maakt dit soort ritten ook altijd weer bijzonder.

Achterlangs het vliegveld voerde de tocht tussendoor Oldenzaal en De Lutte. Op de Hanhofweg troffen we een achterblijver met lekke band uit de eerste groep, die nu kort voor ons uitreed. De achterblijver wachtte op de volgauto van Slangenbeek-2-Wielers voor verdere hulp. De route werd vervolgd over landgoed Het Meuleman. Vervolgens tussen Denekamp en Noord-Deurningen door. Ai, daar reden we verkeerd. We moesten de brug over en een stukje richting Duitsland, daarna linksaf om uiteindelijk op het fietspad langs het Omleidingskanaal te komen, tussen Tilligte en Lattrop.

Na Oud-Ootmarsum liep de route via de Wittebergweg naar Nutter. Na de Nutterseweg, Steenbergweg, Tubbergerdijk en Lädderken linksaf het fietspad langs de Hogeveldseweg. Daar reed ondergetekende verkeerd: In plaats van linksaf de Hakeweg naar Haarle rechtdoor. Oponthoud voor onze groep betekende dat we werden ingehaald door de tweede 2b groep. Zowaar werden we ook ingehaald door groep 1/2a: Waar waren zij de weg kwijtgeraakt?

Alle drie de fietsgroepen probeerden elkaar nu bij te houden. Het werd onrustig in het peloton. De ‘controle van de voorrijders’ was weg en het tempo liep op. Inmiddels achter Reutum aangekomen, waarbij de voorrijders de regie weer enigszins terugkregen. Toch bleven de groepen dicht op elkaar rijden. Langs het kanaal Almelo-Nordhorn werd het drukker met fietsende dagjesmensen. Lastig op dit smalle fietspad met zulke grote fietsgroepen, die nu in elkaar schoven bij het passeren. De achtersten in het langgerekte peloton moesten vol in de remmen. Gelukkig nog op tijd.

We naderden pauzeplaats Fraans Marie alwaar het terras zich weldra vulde met die groen/zwarte RTC Hengelo brigade. Groep 3 arriveerde nu ook. In volle zon werd genoten van de koffie met appelgebak.

Na een klein uurtje werd de route vervolgd. Bij dit weer is het overal prachtig. Nog eens een stuk over het smalle pad langs het kanaal. Bij de afslag naar de Leemhuisweg kwam ik in het rulle zand ten val, de snelheid was bijna nul. Tenslot via Hertme richting Hengelo.

De organisatie uiteraard dank voor deze mooie en zonnige clubdag.